Doelstellingen
Kennen
- Basisbegrippen systeemontwikkeling
- De UML-modelleertaal
- Basisregels voor goede user interfaces
Vaardigheden
- Modelleren van duidelijk afgelijnde toepassingen
- Toepassen van een ontwerppatroon op een probleem
- Ontwerpen van een testscenario
- Gebruik maken van een CASE-tool
- Voorbereiden en geven van presentaties
Attitudes
- Nauwkeurigheid
- Kritische zin
- Creativiteit
- Kunnen zoeken.
Voorkennis
Er is geen specifieke voorkennis vereist.
Leerinhoud
De informatievoorziening in zijn diverse verschijningsvormen
Basisprincipes systeemontwikkeling
Aanvullingen UML-notatie (t.o.v. eerste jaar)
Gebruik van een CASE-tool
Ontwerppatronen
Oplossen van standaard ontwerpproblemen zowel front-end als back-end
Software-architecturen
Ontwerpen user interfaces
Onderwijsvormen
Hoorcolleges aangevuld met op cases gebaseerde geleide oefeningen, waarbij de diverse technieken op eenvoudige voorbeelden worden toegepast.
Studiematerialen
Handboek: Craig Larman, Applying UML and Patterns: An Introduction to Object-Oriented Analysis and Design, Prentice-Hall, 1997 (dit boek wordt verder gebruikt in het derde jaar)
Aanbevolgen literatuur: Gamma Design Patterns: Elements of reusable Object-Oriented Software, Addison Wesley (referentiewerk)
Studiebegeleiding
Geen specifieke studiebegeleiding
Beoordeling
Eerste examenperiode:
- Eerste semester: schriftelijk examen 60%
- Tweede semester: schriftelijk examen 40%
Tweede examenperiode: schriftelijk examen 100