OPGAVEN

14.1 Hoofdlijnen van toekomstige ontwikkelingen

Opgave 14.1.1

a – Geef aan hoe in computerschaak intuïtie voor een deel is te programmeren.
b – Waarom is intuïtie in computerschaak niet zo belangrijk als gedacht?

> Uitwerking 14.1.1

Opgave 14.1.2

In paragraaf 5 wordt strategie S gepresenteerd voor het spelen van boter-kaas-en-eieren.
a – Is de strategie S een niet-verliezende strategie als de gebruiker van deze strategie mag beginnen?
b – Formuleer een andere strategie dan S en ga na of die niet-verliezend is als de tegenspeler mag beginnen.

> Uitwerking 14.1.2

Opgave 14.1.3

In de strategieboom van figuur 14.1.1 kan eerst P1 een keuze maken (in a), en daarna P2 (in b, of c, afhankelijk van de keuze van P1). De verwachting volgens P1 van het uiteindelijke resultaat staat bij de eindpunten d, e, f en g. Verder is P1 in het geheel niet op de hoogte van de verwachtingen van de tegenspeler.

fix14011.gif (3207 bytes)

Figuur 14.1.1 De strategieboom

a – Als P1 een maximaal resultaat probeert te behalen, welke keuze wordt dan in a gemaakt?
b – Als P1 het risico van een laag resultaat zoveel mogelijk probeert te beperken, welke keuze wordt dan in a gemaakt?
c – Als P1 weet dat P2 dezelfde verwachtingen van de eindresultaten heeft, wat zal P1 dan in a kiezen?

> Uitwerking 14.1.3