UITWERKINGEN

1.2 Wat is kennistechnologie

Uitwerking 1.2.1

Domeinkennis van de automatische piloot van een Boeing 747 is bijvoorbeeld kennis over het berekenen van de te vliegen route, gegeven de actuele positie, de bestemming en de weersituatie, of kennis over het gedrag van het vliegtuig bij verschillende weersomstandigheden als het wordt bestuurd, bijvoorbeeld bij koerswijzigingen of stijgen en landen. De kennis nodig om de boordcomputers te laten functioneren, of allerlei informatie over het bedienen van onderdelen van het vliegtuig behoort niet tot de domeinkennis van de automatische piloot.

De domeinkennis van een systeem voor de bepaling van de inkomstenbelasting van particulieren, is kennis over de wijze waarop de berekeningen moeten worden uitgevoerd om tot een vaststelling van de belasting te komen, maar ook kennis omtrent allerlei geldende regelingen en voorwaarden op grond waarvan bepaalde posten al dan niet mogen worden opgevoerd. Ook kennis omtrent de methode hoe je tot een (voor particulieren) zo voordelig mogelijke invulling van het belastingformulier kunt komen behoort tot de domeinkennis. Hoe de berekeningen precies uitgevoerd worden behoort niet tot de domeinkennis, evenmin als de methoden van registratie of opslag.

Bij een computerschaakprogramma hoort de kennis over de toegestane zetten van de stukken tot de domeinkennis, evenals kennis over strategieën, sterke openingen en eindspelen. Niet tot de domeinkennis behoort de kennis over de representatie van verschillende spelsituaties in de computer of wijze waarop de verschillende eindspelen in de computer zijn opgeslagen.

> Opgave 1.2.1

Uitwerking 1.2.2

a – Op grond van regel 5 wordt geconcludeerd dat aanvraagster in een stad woont met meer dan 50000 inwoners. Met regel 2 wordt geconcludeerd dat aanvraagster daarmee behoort tot de risicogroep. En vervolgens wordt met regel 4 geconcludeerd dat de aanvraag niet wordt geaccepteerd.
b – Zodra op grond van een of meer gegevens geconcludeerd kan worden dat een aanvraag komt van iemand die tot de risicogroep behoort, wordt de aanvraag niet geaccepteerd. Zolang de aanvraag niet wordt verworpen, zullen alle gegevens moeten worden nagetrokken. Die gegevens zijn: in de afgelopen drie jaar een auto-ongeluk gehad, woonachtig in een stad met meer dan 50000 inwoners, van het mannelijk geslacht en jonger dan 24 jaar.
c – De volgende regel zou aan de kennisbank moeten worden toegevoegd: Als een aanvrager de auto voor het werk gebruikt, dan behoort de aanvrager tot de risicogroep. Een alternatieve regel zou kunnen zijn: Als een aanvrager de auto voor het werk gebruikt, dan wordt de Voordeel autoverzekering niet verstrekt. Beide oplossingen zijn in dit verband goed. Binnen het grotere verband van de ontwikkeling van het betreffende expertsysteem zou duidelijk moeten zijn welke regel de voorkeur geniet.

> Opgave 1.2.2